اسکار را تحریم میکنیم!؟
تکلیف خیلی چیزها در سینمای ایران مشخص نیست؛ یکی هم همین زاویه نگاهمان به آکادمی علوم و فنون سینمایی یا همان «اسکار». بر اساس همین نبود دیدگاه روشن و موضع مشخص هم هر سال در آستانه معرفی فیلمهای غیرانگلیسی زبان که توسط کشورهای تولیدکننده فیلم باید صورت بگیرد مدیران و فعالان سینمایی گرفتار در دریایی از «اما و اگر» ها میشوند و کاسه چه کنم دست میگیرند که امسال چه فیلمی را معرفی کنیم؟
کارشناسیهای تکنفره!
داستان فیلم سینمایی «بدرود بغداد» که سال گذشته طی جلسات فشرده کارشناسی جناب سجادپور با خودش(!) بعنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب شد که حکایت هفتاد من کاغذ است اما آنچه امسال همه بر آن متفقالقولند و بازهم جناب سجادپور یک تنه در برابر آن موضعگیری کردهاست و «اما و اگر» به میان آورده است انتخاب معقول و بیجایگزین تازهترین ساخته اصغر فرهادی است. فیلمی که نه فقط در ایران که در اکران جهانی نیز توفیقی مثال زدنی برای سینمای ایران به همراه داشت و با بیش از 11 میلیارد تا به امروز عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای ایران را از آن خود کردهاست. «جدایی نادر از سیمین» به اعتقاد بسیاری از اهالی سینمای برترین گزینه برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار 2012 است.
«جدایی نادر از سیمین» مناسبترین گزینه است
ایرج تقیپور در این باره معتقد است: «جدایی نادر از سیمین» بهترین گزینه برای نمایندگی ایران در مراسم اسكار است. این تهیهكننده سینما درباره ویژگیهای فیلمی كه بهعنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسكار معرفی میشود گفت: فیلم نماینده یك كشور باید چند شرط و استاندارد اجرایی را داشته باشد. اول آنكه آن فیلم باید حتما تا یك تاریخ مشخص در كشور مبدا اكران شده باشد. شرط دوم این است كه فیلم در آمریكا پخش كنندهای داشته باشد و در واقع شركتی در این كشور پخش آن را تعهد كند. تقی پور درباره مناسبترین فیلم برای معرفی به اسكار گفت: برای معرفی فیلم به اسكار یكی از كلیدیترین مسائل این است كه پخش كننده آن فیلم بتواند فیلم را برای اعضاء آكادمی به نمایش بگذارد. وی ادامه داد: واقعیت این است كه در این مدت «جدایی نادر از سیمین» در ایران مورد توجه قرار گرفت و در بعد بینالمللی هم معروف شد بنابراین به نظر میرسد،«جدایی نادر از سیمین» بهترین گزینه باشد.
بدون كارشناسی نباید اظهارنظر كرد
علی معلم هم كه تجربه سه دوره حضور در هیات انتخاب فیلمهای ایرانی به اسكار را دارد در گفتوگویی درباره معیارهای انتخاب نماینده سینمای ایران برای اسكار گفت:در كل چند محور در كارشناسی فیلمها برای معرفی به «اسكار» مهم است. از جمله اینكه فیلم معرفی شده باید نماینده واقعی و اصیل سینمای كشور باشد، همچنین هیات انتخاب باید میزان بازخوردها و نقدهای مطبوعاتی و رسانهای فیلم را در اكرانهای عمومی و فستیوالهای بینالمللی مد نظر قرار دهد و در كنار این مطالب هم، پخش كننده آن باید بتواند فیلم را برای اعضای آكادمی اسكار نمایش دهد. وی رقابت را در بخش فیلمهای خارجی «اسكار» بسیار سخت دانست و خاطرنشان كرد:در كنار عواملی كه نام برده شد، حتما نماینده معرفی شده باید از حمایتهای تبلیغاتی كمپانی پخش كننده و كشور مبدا برخوردار باشد تا بتواند هر چه بهتر دیده شود. این تهیه كننده سینما در پاسخ به اینكه «كدامیك از فیلمهای ایرانی شانس بیشتری برای حضور و موفقیت در مراسم اسكار را دارند؟» اظهار كرد: به نظر میرسد «جدایی نادر از سیمین» در صورت معرفی، شانس خوبی برای موفقیت در بخش رقابت فیلمهای خارجی اسكار دارد چرا كه این فیلم در مجامع بینالمللی دیده و شناخته شده است و اگر پخش كننده آن هم آمادگی تبلیغاتی داشته باشد و بتواند فیلم را برای اعضای آكادمی نمایش دهد، میتواند نماینده خوبی برای كشورمان باشد. وی در عین حال گفت: البته «جدایی نادر از سیمین» یك نمونه است كه به نظر من همه ویژگیهای لازم برای انتخاب را دارد اما در هر صورت یك تیم سینمایی باید تمام گزینهها را با دقت بررسی كند. علی معلم با بیان اینكه، كسی نباید بر اساس علایق شخصی درباره نماینده سینمای ایران در مراسم اسكار نظر دهد، یادآور شد: من در حدود سه دوره در هیات انتخاب نماینده سینمای ایران در اسكار حضور داشتم. در همه دورهها، فیلمهای مختلفی بررسی شد كه صورت جلسههای آن در ارشاد موجود است. اما متاسفانه میبینیم كه امروز گاهی برخی از مسئولین یا سینماگران بدون كار كارشناسی درباره نماینده ایران نظر میدهند كه اصلا درست نیست. باید این را درك كنیم كه انتخاب نماینده یك كار كارشناسی و علمی است.
مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی که سال گذشته بصورت انفرادی وظیفه انتخاب فیلم برای اسکار را برعهده گرفته بود در واکنش به این نظرات معتقد است: نباید از قبل برای هیئت 9 نفرهای كه قرار است نماینده سینمای ایران در اسكار را انتخاب كنند، تعیین تكلیف كرد.
نباید تعیین تكلیف كرد
مدیركل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی که سال گذشته بصورت انفرادی وظیفه انتخاب فیلم برای اسکار را برعهده گرفته بود در واکنش به این نظرات معتقد است: نباید از قبل برای هیئت 9 نفرهای كه قرار است نماینده سینمای ایران در اسكار را انتخاب كنند، تعیین تكلیف كرد. علیرضا سجادپور پیرامون برخی اظهار نظرها درباره انتخاب فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسكار، گفت: نباید از قبل برای هیئت 9 نفرهای كه قرار است نماینده سینمای ایران در اسكار را انتخاب كنند، تعیین تكلیف كرد. وی با بیان اینكه اینها فضاسازی و جوسازی است، گفت: باید این هیئت 9 نفره تشخیص بدهند، اگر خواستند همین را انتخاب میكنند و اگر نخواستند فیلم دیگری را انتخاب میكنند. سجادپور ادامه داد: البته این موضوع طبیعی است؛ چراكه افراد علاقهمندند فیلم مورد علاقهشان به اسكار برود. سال گذشته هم فیلم مناسبی برای اسكار انتخاب شد كه خیلیها موافق بودند و برخی هم مخالف. برای همین است كه یك جمعی برای انتخاب فیلم، برگزیده میشود تا موضوع به رای گذاشته شود.
و اما تحریم اسکار!
اما رابطه سینمای ایران با اسکار خیلی پیچیدهتر از این حدث و گمانها درباره فیلم انتخابی است چه اینکه هستند کسانی که اصولاً با حضور نماینده ایران در مراسم اسکار مخالفند. جمال شورجه یکی از این سینماگران است که در پاسخ به پیگیری خبرنگاری درباره فیلم انتخابی برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار گفت: «من اساساً با طرح این موضوع مشکل دارم و کل سیستم فرستادن فیلمهایمان به اسکار را باطل میدانم. با توجه به اینکه ما با آمریکا در حال تخاصم هستیم و آمریکا مدام در کشور ما شیطنت میکند و ما را تحریم میکند ما هم باید اسکار را تحیرم کنیم و اینطور نباشد که فیلمسازان ما برای فرستاده شدن فیلمشان به این مراسم از هم گوش سبقت را بربایند.» این عضو مستعفی شورایعالی سینما تأکید کردهاست: «من از ابتدا هم با این امر مخالف بوده و هستم. همیشه هم اعلام کردهام اگر فیلمی از ایران در این مراسم برگزیده شود هیچ اعتبار و منزلتی برای سینمای نخواهد بود.»
فرآوری: امید صبوری بخش سینما و تلویزیون تبیان
منبع: خبرگزاری ایسنا/ خبرگزاری فارس/ روزنامه شرق